Rumuńskie miasto Kluż-Napoka będzie drugim rumuńskim miastem z systemem metra. – Inni opierają się na słowach, a my opieramy się na faktach – tak burmistrz Klużu Emil Boc rozpoczął w transmisję z rozpoczęcia wykopu pod komorę startową dla tarczy TBM o średnicy 5,5 metra.
Rozpoczęto prace przy budowie szybu startowego dla dwóch maszyn TBM. Władze miasta kontynuują projekt, dzięki któremu Kluż-Napoka stanie się drugim – po stolicy – miastem w Rumunii z systemem metra. Prace wystartowały 11 sierpnia w rejonie stacji Teilor w gminie Florești. Z komory rozpocznie się drążenie dwóch równoległych tuneli. Za realizację metra odpowiada Gülermak.
Przedsięwzięcie obejmuje w tym momencie budowę ścian szczelinowych. W kolejnym etapie zrealizowany zostanie wykop, który zostanie pogłębiony i wzmocniony do maksymalnej głębokości, co pozwoli opuścić i zamontować sprzęt do drążenia. – Prace te charakteryzują się maksymalną złożonością i precyzją, dlatego wymagają zaangażowania ponad 150 projektantów i inżynierów, którzy pracują nad ich przebiegiem. Na każdym etapie budowy metra w Klużu wymagane jest pozyskanie ponad 40 pozwoleń. – przekazał Emil Boc, burmistrz Klużu-Napoki.
Prace będą prowadzone na maksymalnej głębokości 24 metrów, tak aby dwie maszyny wiertnicze TBM mogły być fragment po fragmencie montowane i wprowadzane pod ziemię. – Dzisiaj znajdujemy się między dwiema stacjami Teilor i Copiilor, to miejsce, gdzie praktycznie przygotowuje się tylko wejście kretów pod ziemię, po czym przeprowadzane będą pozostałe procedury techniczne – dodał burmistrz.
Kluż-Napoka ma ok. 286 tys. mieszkańców (stan na 2022 r.) i jest ważnym ośrodkiem studenckim. Wysokie wzgórza na północy i południu wymuszają w większości ruch na osi wschód-zachód, powodując duże korki na głównych drogach. Pomóc wyjść z tego komunikacyjnego impasu ma system lekkiego metra. Pierwsza linia będzie liczyć w sumie ponad 21 km i 19 stacji. Projekt będzie współfinansowany z funduszy unijnych z kilku programów operacyjnych na lata 2021-2027 oraz z Krajowego Planu Odbudowy. Metro będzie obsługiwać lekki tabor składający się z trzech wagonów o długości 51 metrów i szerokości 2,65 metra o maksymalnej pojemności 540 pasażerów. Co warte podkreślenia, składy będą autonomiczne. Dziennie z metra ma korzystać 164 tys. pasażerów, co wg wyliczeń miasta będzie wiązać się ze zdjęciem z ulic co najmniej 29 tys. przejazdów samochodem.
Projekt wyceniany jest na projekt na 9,059 mld lei bez VAT, czyli ok. 7,6 mld zł. Realizacja odbywa się w formule projektuj i buduj. Podpisanie umowy nastąpiło w połowie 2023 roku. Wówczas zapowiadano, że budowa pierwszego odcinka metra miała się zakończyć w sierpniu 2026 roku. Biorąc pod uwagę obecne zaawansowanie projektu, mało realne będzie dotrzymanie zapowiadanych wcześniej harmonogramów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.